10 aprilie, 2012

"Made in Resita - Romania"

Putini sunt cei care stiu ca simbolul Parisului, celebrul Turn Eiffel,  a fost realizat dupa o tehnologie inventata in Romania de inginerul Gheorghe Panculescu.

Dupa ce a absolvit cursurile Politehnicii din Zurich , inginerul Gheorghe Panculescu ajunge sa lucreze in cadrul companiei Eiffel, la recomandarea marelui scriitor Vasile Alecsandri.
In 1878, Panculescu revine in tara pentru a construi calea ferata Bucuresti-Predeal.
In acea perioada, inginerul inventeaza un sistem de imbinare a traverselor de cale ferata, care avea sa revolutioneze constructiile metalice. Astfel, datorita metodei de montare a sinei pe traverse in fara spatiului caii ferate, Panculescu a reusit sa termine lucrarea concesionata in mai putin de un an, desi termenul de livrare era de aproape cinci ani.

Panculescu l-a gazduit pe Gustave Eiffel

Impresionat de proiectul  inginerului roman, Gustave Eiffel se deplaseaza special la Valenii de Munte pentru a-l intalni pe Panculescu, cel care avea sa devina inspector general al Cailor Ferate Romane. Eiffel a vrut sa vada tehnologia folosita de acesta la montarea caii ferate.
In 1879, in casa unde se afla acum  Muzeul Nicolae Iorga, francezul a fost gazduit de Panculescu si a fost impresionat de genialitatea inventiei romanesti.
Aici, Gustave Eiffel, care avea sa devina celebru, i-a vorbit gazdei despre proiectul sau, inaltarea unui turn iesit din comun, la Paris, pentru Expozitia Universala din 1889.
Impreuna au discutat despre adaptarea tehnicii inventate de Panculescu la constructia turnului, folosind subansamble  metalice confectionate la sol si asamblate dupa aceea, pe masura ce se inalta lucrarea. Interesant este si faptul ca destinul celor doi ingineri
avea sa se incheie, in acelasi an, 1922.
Cunoscut in  Franta, anonim in Romania
Profesorul Eugen Stanescu  de la Muzeul Judetean de Istorie si Arheologie s-a  numarat printre putinii cercetatori ai acestui  inedit episod.
A fost special in Franta pentru a  studia cat de cunoscut este aportul inginerului roman  la ridicarea simbolului orasului luminii.
Studiind  documentele acelor vremuri, profesorul a gasit un  studiu intitulat "Communication sur les travaux de la  tour de 300 m", datat 1887, in care celebrul inginer  Alexandre Gustave Eiffel precizeaza ca turnul care ii  poarta numele nu s-ar fi putut construi daca nu ar fi  aflat de tehnica inovatoare folosita de inginerul roman  Gheorghe
Panculescu la constructia tronsonului de  cale ferata Bucuresti-Predeal. Din pacate, numele romanului este mult mai cunoscut in Franta decit in tara unde s-a nascut.
Doar la insistentele  profesorului Stanescu, o scoala generala din Valenii de Munte poarta de la inceputul acestui an numele inginerului  Panculescu.

Resita

Repere de ordin  geografic, administrativ si istoric = oras situat in depresiunea Resita , pe malurile raului Barzava.
*Istoric: vechi traditii industriale (sec. XVIII - primele furnale si prima locomotiva cu  aburi); Turnul Eiffel din Paris este construit cu otel fabricat la Resita  ..

Pe fiecare piesa de  metal ce compune turnul Eiffel scrie:
"Made in Resita  - Romania  "

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu