Meșterii români sunt apreciați de organizația mondială pentru realizările lor
Organizația Națiunilor Unite pentru Educație, Știință și Cultură
(UNESCO) a ales zece români să facă parte din patrimoniul universal
imaterial. Criteriile au fost simple, dar puternice: cei zece bătrâni
și-au dedicat viața păstrării, dăruirii și cultivării unor meșteșuguri
străvechi.
Rapsozi, olari, cojocari, meșteri populari, cu toții duc mai departe spiritul, sufletul și identitatea românilor.
Barko Atelka, încondeietoare de ouă
Barko Atelka încondeiază ouă de o viață și îi învață și pe alții ce a învățat ea de la părinții ei.
- Barko Atelka | DIGI24
„Anul trecut am avut un curs cu copiii mici. Și de la grădiniță. Abia
țineau condeiul în mână. Și când am terminat, am șters ceara, o fetiță
și un baiat vin în față și zic: tanti Atelka, ăsta semn de mulțumire vă
aducem dumneavoastră. Am adus acasă, am vopsit, că numai încondeiate au
fost, inimioare și niste picături, pete, să învețe cum să țină condeiul
în mână. Astea sunt diplomele mele. Sunt foarte prețioase pentru mine”,
spune Barko Atelka
Atelka are 76 de ani și a fost profesoară de biologie în Sacele, lângă
Brașov. În 40 de ani de carieră i-au trecut prin mână mii de elevi.
La 7 sate, zonă de lângă Brașov, obiceiul încondeierii ouălor are peste
2 -300 de ani. Modelele au rămas de la bunici la nepoți și Barko Atelka
a reușit să adune peste 150 de modele.
„Este un obicei foarte vechi prin care fetele și femeile tinere
transmiteau sentimentele spre băieți, bărbați care veneau a doua zi a
Paștelui să stropească, că la noi e obicei de a fi stopit. Vin băieții,
spun o poezie, cer voie să fim stropite, să nu ne ofilim, să rămânem
tinere și frumoase cum am fost pe vremuri, după care primesc ouă
încondeiate”, povestește batrâna doamnă.
Atelka a învățat tot ce știe de la tatăl ei, învățător în Purcăreni. De
la el i-au rămas și condeiul și ceară. Și i-a mai rămas ceva: dorința
și ambiția ca obiceiul să nu se piardă.
Nicolae Pițiș, cel mai autentic interpret al doinei maramureșene
La 80 de ani, Nicolae Piţiş a fost declarat monument UNESCO pentru că
este cel mai autentic interpret al doinei maramureșene. Nu știe exact ce
înseamnă titlul dat de străini dar, dacă cineva vorbește frumos despre
el, nu se supară.
- Nicolae Piţiş | DIGI24
Moș Nicolae a fost toată viața cioban, dar cioban bogat, cu slugi și
case în patru hotare. De zece ani este văduv, casele le-a dat copiilor,
și-a păstrat doar un petec de pămant și câteva animale. A rămas singur,
dar se uită la trecut cu bucurie, își amintește că era un copil când a
început să-i uimească pe toți cu cântecul lui.
Nicolae Pițiș sau Moș Nicolae din Țara Lăpușului, cum îl știe lumea, a
uimit Europa cu vocea lui înnodată. Anul trecut a fost declarat
„monument UNESCO”, altfel spus a intrat în galeria celor mai mari valori
culturale din lume, în patrimoniul imaterial al omenirii. La 80 de ani,
Moș Nicolae este considerat ultimul „păstrator al doinei maramureșene”.
A învățat tainele cântării de la tatăl său, care, la rândul său, a
deprins secretele glăsuirii de la părinți. Vocea lui Moș Nicolae parcă a
fost aleasă să ducă mai departe tradiția neamului.
Faima și-a câștigat-o la începutul anilor 70. Atunci, comuniștii l-au
chemat la București să cânte în filmul „Pintea Haiducul”, în regia lui
Mircea Moldovan. Filmul i-a schimbat viata lui Moș Nicolae. Din acel
moment, a străbătut lumea întreagă cu traista lui moroșenească și cu
fluierul. Și a reprezentat, cu dăruire și talent, România.
Moș Nicolae s-a întors, de fiecare dată, la cele 50 de hectare de
pământ și la oile lui. Singurul său regret este că nu are mai mulți
urmași care să cânte cu har.
Moș Nicolae, rapsodul, este tot un „monument” UNESCO, asemeni bisericii
din Rogoz. În ultimii 400 de ani, lemnul lăcașului a trecut prin foc și
prin apă, prin năvălirile turcilor și câteva războaie moderne, dar a
rămas intact ca acum jumătate de mileniu. Trecutul înseamnă memorie.
Acesta a fost principiul care a făcut ca acest mic lăcaș de cult să fie
inclus în lista patrimoniului universal.
Valer Burzo, mecanicul cu stofa de artist
Îmbrăcat în costum mândru de moroșan, Valer Burzo, din Lăpuş, ne urează
„bun venit”! Sticla de horincă, cu o pară în ea, veche de 20 de ani, nu
putea lipsi.
- Valer Burzo | DIGI24
Valer Burzo, mecanicul cu stofa de artist, are 76 de ani și este
„monument” UNESCO pentru că știe a doini. A învățat de mic tainele
cântecului popular și nu s-a lăsat niciodată de cântat, nici când l-a
mai lăsat vocea.
„Omul nu poate a cânta dacă nu simte o durere, ceva. Așa și eu eram
singur cuc prin padure. Și mi se făcea dor și cântam”, mărturisește
septuagenarul.
Cântă și acum tot de singurătate. Soția lui nu mai este, iar copiii
i-au plecat departe. Tot ce i-a mai rămas sunt doinele și...motoarele.
Maria Poenaru, cea mai bătrână pictoriţa de icoane din România
La 20 de kiloemetrui de Alba, în Laz, se află casa cu sfinți a Mariei
Poenaru. Acolo locuiește ultima moștenitoare a marilor zugravi ai
mănăstirilor brâncovenești. La 93 de ani, ea recunoaște că a fost
nevoită „să fure” meștesugul de la tatal ei: Ilie.
- Maria Poenaru | DIGI24
Cum poate o femeie simplă, o ţărancă din neam de ţărani din judeţul
Alba, să intre în patrimoniul imaterial universal al omenirii? Ce har
trebuie să aibă? Ce faptă minunată trebuie să facă? Maria Poenaru are 93
de ani, este cea mai bătrână şi mai uimitoare pictoriţă de icoane din
România şi a păstrat tot ce are mai autentic şi mai frumos pictura
românească pe sticlă.
Cinci generaţii au lucrat în familia Poenariu la icoane pe sticlă.
„Trebuie multă gândire, aşa spunea tatal meu. Trebuie multă gândire ca
să faci o icoană bună!”, spune Maria.
Talentul i-a transformat casa din Laz în muzeu, încă de pe vremea
comuniştilor, chiar dacă pe atunci Dumnezeu nu trebuia să fie pomenit.
„Dupa moartea mea rămâne. Va fi o casă memorială. Copiii au casele lor,
nu le trebuie. De vandut nu le puteam vinde, astea nu se vând
(icoanele). Nu am voie să le vând. E ceva deosebit. O fost o muncă aşa,
fără bani, fără comandă, mi le-am făcut eu. Nu ştiu dacă am făcut bine,
dacă am făcut rău... De vândut nu le puteam vinde.
Dumitru Sofonea, cojocarul regelui Mihai
În Țara Făgărașului trăiește cojocarul regelui. Are 76 de ani și toată
viața lui a lucrat cheptare. Povestea celebrității cojoacelor de Drăgus
incepe cu mult inainte de a veni pe lume Dumitru Sofonea. Mai exact in
anul 1929 cand Dimitrie Gusti si echipa lui de sociologi au ales satul
pentru un studiu etnologic.
- Dumitru Sofonea | DIGI24
Pentru Dumitru Sofonea, cojocăritul este o tradiţie de familie. A
învăţat de mic meserie de la tatăl lui, cel mai vestit cojocar din
România la vremea sa, vreme în care începe povestea celebrelor cojoace
de Drăguş.
Dumitru Sofonea este cojocarul satului. A învatat meserie de la Petru
Mincinosu, un stăpân de peste Olt, care avea patru ucenici și 12 calfe.
Când au ajuns monografiștii în Drăguș, Dumitru Sofonea era deja
recunoscut pentru meșteșugul său.
Dumitru Sofonea a împlinit 76 de ani şi lucrează şi acum, numai cu mâna
lui. Unul dintre cei mai mari meşteri cojocari ai României, el le
împărtăşeşte celor care vor să-l asculte secretul măiestriei sale:
„Toate-mi plac. Dacă ceva nu-ţi place, nu iese cum se cade. Îmi place şi
să le brodez, şi să le argăsesc. Eu de când iau pielea de pe oaie şi o
curăţ, până se rupe pieptarul, toate le fac.”
„Scriu o pojiţă cu molii, ăsta-i un ochi”, explică Dumitru Sofonea
meşteşugul. „Între ochi se face coasa. Se face un mugur aici şi alt
ochi. Şi asta e pojiţa la cheptăriţă, se face la nouă ochi. La brâu vin
vreo 29 sau 33, depinde cât e de groasă persoana”, spune meșterul.
„Şi tata o cusut bine şi eu încă nu l-am făcut de ruşine”, se mândreşte fostul cojocar al Regelui Mihai.
De când a făcut Dimitrie Gusti filmul etnografic şi până acum, multe
lucruri s-au schimbat în Drăguş: casele s-au modernizat, iar lumea nu
mai poartă cheptare, ci mai mult haine turceşti. Dar Dumitru Sofonea va
continua să lucreze pentru românii lui „demodaţi”, care încă mai ţin la
portul lor popular.
Augustin Pall, olarul din Corund
Corund este locul în care trăiesc cei mai mulți olari din România.
Faima lui a început din vremea comunismului, și asta pentru că la Corund
se găsește cel mai trainic lut din țară. Astăzi, puțini îl mai
folosesc. Pământul cumpărat din magazin pare o afacere mai bună. Oricum
ar fi, arta lui Augustin Pall sta în altceva.
- Augustin Pall | DIGI24
„Nu e secret după mine. Trebuie să... olarul știe, trebuie să citește,
trebuie să știe literatura, fizica, chimia, vopselele trebuie
amestecate, trebuie să facem noi toate vopselele, noi preparăm lutul.
Dacă cineva lucrează și nu știe ce lucrează, atunci foarte săracă este
ceramica”, spune bătrânul, care a învățat meserie de la tatăl său.
Acum 40 de ani, olarul își făcea singur culorile. Verdele din cupru,
maroul din piatră neagra, iar din rugina de fier, galbenul.
La 67 de ani, Gusti Baci nu mai folosește cuptorul mare de altădată.
Comenzile sunt puține și munca de trei ori mai mare. Câteva vase în
fiecare săptămână îi sunt de ajuns. Ce avea de făcut, a făcut: are nouă
copii și pe toți i-a învățat olăritul. Majoritatea olarilor din sat au
învățat arta de la el.
Olivia Tima, învățătoarea de la război
Olivia Tima are 63 de ani, a fost învățătoare și toată viața ei a
țesut. Iar munca ei a devenit molipsitoare și pentru copiii de la școala
și pentru colegi.
„Eu aș putea zice că la mine îi o patimă, mai mare decât pasiunea: e o
patimă. Așa cum e la bețivi patima pentru băut, așa e la mine patima
pentru lucru. Și dacă-s bolnavă, când îmi trece, primul gând e să mă
apuc de lucru, să lucrez. Și la bețiv, când s-o sculat, primul gând e să
meargă să bea. Eu să merg să lucru și să fac ceva mai bun, mai frumos
decât am făcut”, spune Olivia Tima.
Țesutul era acum o sută de ani o îndemânare trebuincioasă în fiecare
gospodărie. În casa Oliviei Tima tot ce se ved este țesut de miinile ei.
Tors, vopsit, țesut, cusut, pe toate le face și le stăpânește.
În urmă cu zece ani, Olivia Tima a fost primită în Academia Artelor
Populare. Anul acesta, i-a fost acordat titlul de tezaur uman viu. Munca
ei de o viața nu a rămas neștiută sau neapreciată.
„Tot ce am făcut, am făcut din plăcere. Nu m-o obligat nimeni, n-am
făcut să-mi dea cineva ceva, nici bani, nici diplome”, spune țesătoarea.
Cât timp vor trăi cei zece bâtrâni, fondul cultural al neamului va
rămâne viu. Iar dupa ei, vor veni ucenicii, semn că munca lor nu a fost
zadarnică. Secretele meseriei au fost date mai departe. Moștenirea se
află pe mâini bune, chiar dacă oamenii moderni nu prea mai țin la
tradiții.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu