21 noiembrie, 2011

Calea Lactee - Calcule tulburătoare...

   Ideea  că ar mai putea exista viaţă şi pe alte planete a născut întotdeauna controverse. Unii oameni de ştiinţă au negat această posibilitate, alţii au vorbit, pe baza calculelor făcute de ei, de probabilitatea existenţei a milioane de civilizaţii doar în Calea Lactee... Şi dacă în primul caz am putea discuta despre o aroganţă şi o suficienţă de-a dreptul prosteşti, în al doilea caz ne-am putea gândi la o anumită exaltare pseudo-ştiinţifică... În consecinţă, mi-am propus să fac propriile mele calcule. Şi mi-am propus să fac asta cu maxim bun simţ şi exigenţă.  Spre surprinderea mea, rezultatele pe care le-am obţinut sunt, cu adevărat, tulburătoare...
   Conform estimărilor făcute de astronomi, în galaxia noastră se află nu mai puţin de două sute de miliarde de stele, adică aproximativ 33 de stele pentru fiecare dintre locuitorii acestei planete. Dacă luăm în considerare faptul că majoritatea stelelor au sisteme planetare, am mai putea înmulţi această cifră cu zece (un procent mic când ne gândim că sistemul nostru solar este format din nouă planete şi o mulţime de sateliţii: Pământul – 1 satelit; Marte – 2 sateliţi; Jupiter 16 sateliţi, dintre care 4 de dimensiunea Lunii; Saturn – 18 sateliţi, dintre care unul, Titan, mai mare decât planeta Mercur...) şi am ajunge la uriaşa cifră de cel puţin două mii de miliarde de planete a căror existenţă este posibilă în galaxia noastră, câte 330 de planete pentru fiecare locuitor al Terrei.
Şi acum, să începem o abordare foarte exigentă: în situaţia în care am pleca de le premiza că ar putea exista o planetă cu viaţă la fiecare 200.000 (două sute de mii) de sisteme planetare, adică la fiecare 2.000.000 (două milioane de planete), am ajunge la următoarele rezultate (şi trebuie să recunoaşteţi că o planetă cu viaţă la două milioane de planete e chiar un calcul exigent, cu atât mai mult cu cât, chiar în sistemul nostru solar, sunt elemente care îi fac pe specialişti să creadă că pe planeta Marte ar fi existat viaţă la un moment dat, şi se speculează că ar mai putea exista viaţă pe satelitul Europa al planetei Jupiter):
- 1 planetă cu viaţă la 200.000 de sisteme planetare;
- 10 planete cu viaţă la 2.000.000 de sisteme planetare;
- 100 de planete cu viaţă la 20.000.000 de sisteme planetare;
- 1.000 de planete cu viaţă la 200.000.000 de sisteme planetare;
- 10.000 de planete cu viaţă la 2.000.000.000 de sisteme planetare;
- 100.000 de planete cu viaţă la 20.000.000.000 de sisteme planetare;
- 1.000.000 de planete cu viaţă la 200.000.000.000 de sisteme planetare.
  Prin urmare, chiar şi la un calcul foarte exigent, spun eu, am avea probabilitatea existenţei a un milion de planete cu viaţă! Şi chiar dacă am  considera că doar una dintr-o sută de planete cu viaţă a permis dezvolatrea unei civilizaţii de fiinţe conştiente de ele însele, am avea nu mai puţin de 10.000 (zece mii) de civilizaţii extraterestre în Calea Lactee!!!
Să nu uităm însă faptul că, potrivit aceloraşi astronomi, galaxia noastră este doar una dintre cele aproximativ 100-200 de miliarde de galaxii din Universul Cunoscut..., adică din acea părticică a acestui spaţiu gigantic pe care telescoapele l-au putut cerceta... 
   Iată ce ar însemna asta dacă am lua în calcul acelaşi procent de planete cu viaţă, precum cel de mai sus, pentru fiecare galaxie din universul cunoscut:
-1.000.000 de planete cu viaţă x 100.000.000.000 de galaxii = 100.000.000.000.000.000 de planete cu viaţă în universul cunoscut!!! Dacă cineva ştie cum se citeşte această cifră astronomică, să îmi comunice neapărat!
   Desigur, am putea face un calcul şi mai exigent. Spre exemplu, am putea reduce cifra de 10.000 de posibile civilizaţii extraterestre din Calea Lactee la doar una singură, a noastră. Chiar şi aşa, dacă n-ar exista decât o singură planetă cu viaţă, o singură civilizaţie pentru fiecare galaxie, şi tot am avea cel puţin o sută de miliarde de civilizaţii extraterestre în universul cunoscut, adică aproximativ 16 civilizaţii extraterestre pentru fiecare locuitor al planetei noastre!!! Este enorm dar în acelaşi timp cât se poate de plauzibil!
   Şi credeţi că am epuizat toate posibilităţile? Ei bine, nu! Gândiţi-vă că tot ce am spus mai sus se referă la momentul prezent; la astăzi, 20 septembrie 2010... Să nu uităm însă de perioadele imense de timp în care îşi „trăiesc viaţa” galaxiile! Este vorba despre 5-10-15 miliarde de ani. Pe o astfel de întindere uriaşă a timpului, viaţa poate să apară şi să dispară în mii şi mii de locuri într-o galaxie. Se pot naşte civilizaţii... şi pot muri civilizaţii de mii şi mii de ori... Priviţi doar la civilizaţia noastră, pe care o evaluăm la câteva mii de ani, şi la cât de aproape suntem de autodistrugerea ei... 
Aşadar, dacă am lua în considerare şi ceea ce ar fi putut să se petreacă în ultimele 15 miliarde de ani, atunci toate calculele de mai sus ar trebui înmulţite, fără exagerare, cu zece mii sau poate chiar cu mai mult!...
   Acestea sunt, spun eu, nişte calcule exigente. Ele par exagerate datorită faptului că Universul este enorm iar posibilităţile pe care le oferă sunt nelimitate. Cu siguranţă, viaţa inundă Cosmosul!...
ŞI NU AR FI ABSURDĂ O ASEMENEA RISIPĂ DE ENERGIE ŞI CREATIVITATE DACĂ NU AM EXISTA DECÂT NOI?!...

Articol similar: Ştiinţa Cimaticii şi misterioasele cercuri din lanuri 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu